Kerst lunch/diner op de basisschool

Twee weken geleden werd het bij ons op de basisschool al aangekondigd. Dit jaar vieren we een kerstdiner (voorheen was het altijd een lunch). Voor veel ouders weer stress om te bedenken wat zij dan weer moeten maken of simpelweg doen ze niets. Ik ben zo'n moeder waar andere moeders dan misschien niet blij mee zijn. Ik probeer altijd toch weer iets leuks te maken. Maar goed, ik vind dit altijd leuk om te doen en doe het dus ook graag.

Nu kreeg ik van verschillende mensen (met kinderen op een andere basisschool) mailtjes met de vraag hoe heb jij destijds dit of dat gemaakt. Daarom dacht ik er nu eens een blog aan te wijden. Sommige dingen zien er vaak moeilijker uit dan dat ze daadwerkelijk zijn, je hebt vaak maar een paar ingrediënten nodig en kunt veel al eerder voorbereiden.

Vorig jaar heb ik heel eenvoudig kerstbomen van ontbijtkoek gemaakt. Heel makkelijk maar een leuk effect. Snijd een ontbijtkoek in de lengte in smalle repen. Vervolgens snijd je ze met een koekjes uitsteker in de vorm van een kerstboom. Vervolgend kun je ze versieren hoe je het zelf wilt. Of laat de kinderen dit doen. In dit voorbeeld heb ik icing gebruikt en daarom versierd met strooisels voor cupcakes. Succes gegarandeerd.


Omdat er bij ons dit jaar een diner is, wilde ik graag iets warms. Daarom ga ik kerstbomen pizza's maken. Hetzelfde als bij de ontbijtkoek, steek je met een koekjes uitsteker kerstbomen (en sterren) uit pizzabodem. Tomatensaus, kaas en eventueel wat groente erop en zo hoeven ze alleen nog in de oven. Met een kleine uitsteker kunt u uit ham en kaas nog kerstballen uitsnijden. Niet heel veel tijd, dan zou je ze al eerder kunnen maken, invriezen en op de dag zelf nog alleen afbakken.




Ook makkelijk zijn bladerdeeghapjes. Ook weer in leuke kerstbomen en kerststerren. Bladerdeeg uitsteken, geraspte kaas erop en in de oven. Als toetje had ik dit jaar nog chocolade kerstbomen. Deze had ik gemaakt met witte smeltchocolade. Als die gesmolten is, groene kleurstof er door heen. Op bakpapier (kleine) soepstengels neer leggen. Dan de chocolade er over heen. Dit kun je doen met een lepel of een speciaal flesje. Als kerstballen heb ik parels genomen, deze strooisels zijn eigenlijk voor cupcakes, maar ook goed hiervoor te gebruiken. Doe deze er wel op als de chocolade nog zacht ik. Als ze goed uitgehard zijn, voorzichtig van het bakpapier afhalen en klaar zijn je chocolaatjes.
 
Verder nog deze, ook heel makkelijk, maar wel erg vrolijk. Maak zelf leuke prikkers van bijvoorbeeld kerstbomen en kerststerren. Je knipt de vormen uit en plakt ze op een prikker. Maak kleine lekker hapjes en versier ze met de prikkers. Natuurlijk zijn er een legioen van opties wat je hiervoor zou kunnen gebruiken, denk bijvoorbeeld aan kaas, worst, tomaatjes, komkommer, fruitspiesjes, enz, enz. Wil je heel gek doen, kun je natuurlijk net zo'n hapjes maken als hieronder op het voorbeeld, alleen kinderen zijn vaak net zo blij met een simpel spiesje van kaas, worst of fruit. 

 
Al deze foto's en bronnen kun je terug vinden op Pinterest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten